V současné době má asociace 250 členů, z toho je 144 registrovaných online.

Výzva všem hydroenergetikům a zastáncům OZE.....

 

 
Vážení hydroenergetici!
v příloze této zprávy Vám přeposílám výzvu, která se týká všech hydroenergetiků a výrobců z OZE, i když momentálně nejsou členy žádného sdružení, přečtěte si výzvu, vyhledejte ve své lokalitě poslance, oslovte je, prostřednictvím Vaším, nebo kompetentní osoby, která by na ně měla patřičný ,,vliv,, a pomohla nám, aby novela zákona v tomto navrhovaném znění nebyla přijata!!! Prosíme o spolupráci a pomoc při zajištění akceptování našich připomínek (více naleznete níže viz. I. a II. část výzvy).
Předem moc děkujeme a sdělte nám výsledky Vašich aktivit a spolupráce s poslanci ve Vašem regionu. Díky!!!!!!

vyřizuje na základě níže uvedené zprávy a ,,Výzvy"

Alena Adamová

Vážení členové Asociace hydroenergetiků ČR a příznivci Malých vodních elektráren.
Vzhledem k tomu,že situace o oblasti MVE dle novely zákona č.165/2012 je v podstatě pro nové likvidační a zastaví jejich rozvoj,Vás důrazně žádám, aby jste v rámci své působnosti oslovili co nejvíce poslanců ve smyslu příloh č.1 a 2 jako podkladů pro jednání s nimi.Tato aktivita je organizována ve spolupráci všech zainteresovaných asociací a svazů.
Žádám Vás tímto,aby jste o Vašich aktivitách a jmenovitě s kterými poslanci jste jednali,informovali naši asociaci.
 
Ing Zdeněk Nováček
předseda.


    Pro upřesnění uvádíme přesnou formulaci, o co je třeba poslance PSP  požádat:

  Potřebujeme, aby s malou novelou zákona 165/2012 nebyl vysloven souhlas již v prvním čtením, ale aby prošla  prvním čtením a  klasicky byla přikázána do výboru či výborů a prošla všemi třemi čteními.


I.část výzvy:

 

Výzva.

všem hydroenergetikům a zastáncům obnovitelných zdrojů.

Příloha č.1

Od 1.ledna 2013 platí nový zákon č.165/2012 Sb o podporovaných zdrojích energie.který se nám podařilo horko těžko usměrnit a který je v podstatě pro nás přijatelný.Nyní,sotva půl roku po platnosti tohoto zákona ,navrhuje MPO novelu tj.změnu zákona,která je pro nově budované lokality likvidační a dokonce dojde k zastavení ,přestože je dostatek vhodných lokalit.

Jedná se především:

V Čl.1 §4 se doplňuje odst.10: Bez ohledu na odstavce 1 až 8 se podpora elektřiny z obnovitelných

zdrojů...........vztahuje pouze na elektřinu vyrobenou ve výrobnách

elektřiny uvedenách do provozu do 31.prosince 2013 včetně.

V Čl.II Přechodná ustanovení:Držitel pravomocného rozhodnutí o udělení stavebního povolení

vydaného do 30.června 2013 pro výrobnu elektřiny z obnovitelných

zdrojů využívající energii vody,který do 31.prosince 2013 uzavřel

smlouvu o připojení pro tuto výrobnu a který uvede tuto výrobnu

elektřny do provozu do 31.prosince 2015 včetně,má nárok na podpo-

ru.........podle zákona č.165/2012 Sb.......

Z jednání na ministerstvu MPO vyplývá,že provozní podpory jsou pro ně již tzv.mrtvou věcí.Nový budoucí systém vidí MPO v podporách investičních.

Žádáme Vás tímto,aby jste v rámci své působnosti apelovali na poslance,aby tato novela v tomto znění nebyla přijata a o svých výsledcích nás informovali.

Vzhledem k tomu,že nebyly MPO akceptovány připomínky z naší strany,potřebujeme,aby s malou novelou zákona 165/2012 nebyl vysloven souhlas již v prvním čtení,ale aby prošla prvním čtením a klasicky byla přikázána do výboru a prošla všemi třemi čteními.

 

Uvádím možné změny:

aby,se

1.novela netýkala MVE, viz.příloha č.2 nebo

2.nebyla vázána na pravomocné stavební povolení s uvedením do provozu do 31.12.2015, nebo

3.k termínu 30.12.2013 postačilo pravomocné územní rozhodnutí,nebo

4.MVE nevyžadující stavební povolení ,jedná se o stávající lokality,které nebyly po roce 1995

připojeny k distribuční síti,byl termín uvedení do provozu 31.prosince 2015.

Argumenty proč:

1.Rovnoměrná výroba během dne.

2.Předpokládaná výroba v rámci roku se shoduje,až na menší odchylky,se skutečností.

3.Rovnoměrné rozmístění po území snižuje ztráty elekřiny přenosem.

4.Podpora zatěžuje státní rozpočet cca 2 haléři na 1 kWh

5.Dostatek vhodných lokalit(v minulosti cca 14.000 vodních děl dnes cca 1400 MVE)

6.Navázání na historický vývoj.

7.Snižování rizik při povodních tj.povinnost dodržování manipulačních řádů a protipovodňových

plánů.

8.Odstraňování nečistot z vodních toků a okysličování vody..

9.Budování vodních cest -rybí přechody

10.Neprodukuje žádné odpady,nepoužívá ropné látky.

11.Vytváří pracovní místa nejenom na MVE,ale i výrobců technologií a stavebních firem.

Rozdělovník: Vypracoval ve spolupráci dle rozdělovníku

-Asociace hydroenergetiků ČR -Roman Adam ,Ing.Zdeněk Nováček

-SPVEZ -JUDr Vrba Jiří,Bernášek Svatopluk předseda asociace hydroenergetiků ČR

-Asociace OZE-Ing.Motlík Jan

-Komora OZE-Bursík Martin,Chalupa Štěpán

 

II. část výzvy:

Podklady pro vypořádání připomínek s MPO
Návrhem MPO o změně zákona č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích (1.malá novela), je vložen odst. 10 § 4 zákona, který hodlá zastavit podporu výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů ve výrobnách uvedených do provozu po 1.1.2014 a to bez ohledu na odstavce 1 až 8 tohoto paragrafu. U malých vodních elektráren a větrných elektráren tento stop stav posunuje za určitých okolností do konce roku 2015, resp. 2014.
Domnívám se, že vložením odst. 10 a jeho případného schválení někdy v podzimních měsících dojde k retroaktivitě a to z toho důvodů, že podmínky pro povinnost vyhlášení ceny Energetickým regulačním úřadem v měsíci listopadu dle současně platných ustanovení § 4 odst. 3, 7, 8 a 9 byly splněny. Z těchto ustanovení jednoznačně vyplývá, že podpora elektřiny z obnovitelných zdrojů je zákonné právo všech výrobců elektřiny z OZE v souladu s Národním akčním plánem. Vládou provedená úprava Národního akčního plánu byla schválena v roce 2012 a tedy je platný i v současné době. Ustanovení odst. 7 § 4 pak jednoznačně ukládá Energetickému regulačnímu úřadu stanovit ve svém cenovém rozhodnutí rozsah a výši podpory elektřiny z OZE. Jde tedy o povinnost v případě splnění podmínek odst. 8 a 9. Ustanovení odst. 9 bylo do zákona dáno právě z důvodů určité právní jistoty, že nedojde ze dne na den ke změně zákona a vynaložené náklady investorů do obnovitelných zdrojů nebudou zcela zmařeny. Tedy změnou zákona s účinností od 1.1.2014 dojde k retroaktivním účinkům této novely a lze předpokládat značný nárůst žalob proti státu na úhradu vzniklých škod a ušlého zisku.
Navrhujeme,
aby v novém odst. 10 za první větu byla vložena věta „Toto se netýká podpory výroby elektrické energie využívající energii vody.“. Za této podmínky zcela a bez náhrady vypustit ustanovení odst. 2 čl. II – Přechodná ustanovení předložené novely.
Odůvodnění:
Využívání vodní energie má v našich zemích několikasetletou tradici. Příprava a vlastní výstavba takového vodního díla trvá mnoho let a není žádnou výjimkou 10 a více let. Je korektní konstatovat, že u malých vodních elektráren v žádném případě nehrozí žádný nekontrolovatelný boom a nepodléhá žádným spekulačním náladám investorů. S ohledem na skutečnost, že možnosti výstavby velkých vodních elektráren v řádech i několika desítek MW instalovaného výkonu jsou téměř vyčerpané, jde o výstavbu MVE v řádech desítek a stovek kW instalovaného výkonu a investorem je zpravidla drobný český podnikatel. Česká republika by měla mít zájem na obnově původních vodních děl, neboť tato vodní díla mají řadu dalších funkcí, nejen výrobu elektřiny.
Výstavba vodních děl pro využití vodní energie je součástí Národního akčního plánu, kde v jeho aktualizované verzi z roku 2012 je pro rok   2013 plánována  ve vodních elektrárnách do 1 MW 489 GWh/rok a ve vodních elektrárnách 1 – 10 MW 549 GWh/rok, což představuje v součtu 1 038 GWh/rok. Pro rok 2020 je v Národním akčním plánu plánována  ve vodních elektrárnách do 1 MW 581 GWh/rok a ve vodních elektrárnách 1 – 10 MW 728 GWh/rok, což představuje v součtu 1 309 GWh/rok. Pro období roku 2014 – 2020 je tedy dle Národního akčního plánu možný potenciál výstavby vodních elektráren do 1 MW a vodních elektráren 1 – 10 MW v součtu 271 GWh. Při ročním využití instalovaného výkonu 4000 hodin, daného vyhláškou 347/2012, kterou se stanoví technickoekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektriny, to odpovídá možnosti výstavby cca 68 MW instalovaného výkonu do konce roku 2020.
Dle podkladů MPO činily vícenáklady na MVE v roce 20121 497 006 672 Kč/rok při výrobě těchto zdrojů 1 237 193 100 kWh/rok, z toho vychází náklady 1,21 kč/kWh na podporu ceny energie, vykupované z malých vodních elektráren. Lze předpokládat, že pro další roky bude tato podpora konstantní. V procentuálním vyjádření činí 4,0 % všech vícenákladů na OZE. Náklady v ceně jedné kWh konečné spotřeby (56 335 668 MWH) na jednoho spotřebitele pro rok 2013 jsou pro MVE pouhé 0,027 Kč/kWh (necelé tři haléře).
 
Velikost nákladů na podporu výroby elektřiny v MVE, uvedených do provozu v období 2014 – 2020 v souladu s Národním akčním plánem
 
 - plánovaná výroba za období dle NAP     271 000 000 kWh x 1,21 Kč   = kumulovaně za 7 let od 2014 do 2020 je průměr přírůstků výkonu  68/7 = 9,71 MW. Potom výpočet podpory kumulovaně za sedm let bude: 9,71x7x4000x1,21 = 327 910 000,Kč
 
Vodní energetika je dosti dobře predikovatelná (předvídatelná) a to má značný význam pro kvalitu dodávek elektřiny konečným spotřebitelům.
Nutno podotknout, že při jednáních s MPO a ERÚ nebyly vzneseny žádné připomínky k vodní energetice a lze předpokládat, že své názory nezmění.