V současné době má asociace 250 členů, z toho je 144 registrovaných online.

Komentář k návrhu zákona o podpoře z OZE..........

 

Sdružení pro záchranu prostředí
Poštovní schránka 23, 370 04 České Budějovice
Tel.: +420 384 971 930, +420 387 310 166, fax.: +420 384 971 939
calla@calla.cz, http://www.calla.cz
sídlo: Fráni Šrámka 35, 370 04 České Budějovice
IČO: 62536761, DIČ: CZ 62536761
 
 
První komentář k návrhu zákona o podpoře využívání energie z obnovitelných a druhotných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a o změně některých zákonů (zákon o podporovaných zdrojích energie)
 
    Návrh nového zákona v předloženém znění bude ve svých důsledcích znamenat zbrzdění slibně nastartovaného rozvoje segmentu obnovitelných zdrojů energie. Změnu přístupu indikuje již § 1 odst. (2) písm. b), kdy účelem tohoto zákona nadále není zajistit trvalé zvyšování podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě primárních energetických zdrojů“ jako u zákona 180/2005,  ale jen „zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie na spotřebě primárních energetických zdrojů k dosažení stanovených cílů“. Tedy splníme jen tolik, co po nás žádá EU s momentálním výhledem na ukončení k roku 2020.).  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů sama označuje závazný cíl jako minimální, viz např. článek 3 odst. 2: „Členské státy zavedou opatření, která účinným způsobem zajistí, aby se podíl energie z obnovitelných zdrojů rovnal podílu uvedenému v orientačním plánu stanoveném v příloze I části B nebo ho překračoval.“
   Zmíněné cíle podílu OZE – průběžné roční a konečný pro rok 2020 jsou definovány v Národním akčním plánu České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů (NAP OZE)  tak, aby byly teoreticky naplněny požadavky Směrnice 2009/28/ES. NAP OZE se stane právně závazným dokumentem, protože jej bude stanovovat vláda svým nařízením. Podpora výroby elektřiny podle nového zákona pro jednotlivé druhy OZE bude umožněna jen do výše cílových hodnot v plánu. Viz tabulky 10a a 10b z návrhu NAP OZE v závěru.  
   I kdyby daný druh měl potenciál dalšího rozvoje, bude díky vyřazení ze systému podpory zabrzděn. Týká se to zejména fotovoltaiky, ale také geotermální kogenerace a cíle mohou být limitující i pro bioplynové stanice. A protože rozvoj některých druhů OZE, zejména větrné energetiky je zpomalen kvůli vlivům mimo tento zákon – politické zásahy krajských samospráv, připojování k distribuční, případně přenosové soustavě, důsledkem tak může být nesplnění závazného cíle.
   Od zákona byla očekávána systémová podpora výroby tepla z OZE, bez níž požadavky Směrnice 2009/28/ES nedokážeme naplnit. Tato podpora vůbec stanovena není. Odkázáno je jen na dotační programy EU, státu a samospráv, viz paragrafy 14 a 15.
   Návrh zákona neřeší požadavek článku 13 odst. 1. Směrnice 2009/28/ES: „Členské státy zajistí, aby vnitrostátní předpisy týkající se postupů schvalování, vydávání osvědčení a povolení, které se uplatňují na podniky na výrobu elektřiny, tepla nebo chlazení z obnovitelných zdrojů energie a na související infrastruktury přenosových a distribučních sítí a na proces přeměny biomasy na biopaliva nebo jiné energetické výrobky, byly přiměřené a nezbytné.“Zmínit je třeba komplikace se územními plány dle stavebního zákona, v některých případech i nepřiměřenost zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí, obstrukční možnosti dané provozovatelům přenosových a distribučních soustav při připojování zařízení k síti a také nesmyslné technokratické požadavky na účinnost fotovoltaických článků v návrhu novely vyhlášky MPO č. 150/2001 Sb.   Špatně a v rozporu s článkem 4 Směrnice 2009/28/ES jsou v tomto ohledu definovány požadavky na NAP OZE v hlavě 2 návrhu zákona. 
 
 
Další poznámky ke konkrétním paragrafům nového zákona:
1. Ustanovení § 4 odst. (8) je nejasné: „V případě, že pro daný druh obnovitelného zdroje již bylo v předcházejícím roce dosaženo hodnoty předpokládané výroby energie stanovené v Národním akčním plánu, stanoví Úřad pro následující období podporu pouze pro elektřinu vyrobenou ve výrobnách elektřiny uvedených do provozu do konce příslušného roku.“ Který rok je myšlen tím „příslušným“? Ten, ve kterém roce bylo dosaženo cílové hodnoty? Nebo ten, ve kterém ERÚ stanovuje ceny?  Jde o hodnoty stanovené v NAP OZE na každý rok, nebo cílový stav pro rok 2020?
   Nemělo by v žádném případě jít o návaznost na výrobu energie, ale na instalovaný výkon. Výroba je u OZE podmíněna měnícími se přírodními podmínkami – množstvím srážek, větru, slunečního svitu, ale třeba i úrodou biomasy a tak přestože bude v jednom roce dosaženo limitního stavu, v druhém roce mlže být výroba výrazně nižší. Viz např. meziroční fluktuace výroby malých vodních elektráren.
   Nastane velmi problematická situace investorům, které se ocitnou na přelomu období, kdy bude hodnota pro daný druh OZE naplněna, zvláště pak bude-li za limitní brána každoroční stanovená hodnota v NAP OZE. Pokud z nějakého důvodu nestihnou uvést zařízení do provozu (zkolaudovat) včas, může být jejich investice zmařena, neb pro ně nebude stanovena podpora, se kterou počítali. To bude destabilizovat celý obor.
2. Podle § 4 odst. (4) se: „Podpora se vztahuje pouze na výrobu elektřiny ve výrobnách elektřiny splňujících minimální účinnost užití energie stanovenou jiným právním předpisem“ s odkazem na vyhlášku MPO č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie ve znění vyhlášky č. 478/2005 Sb. Požadavek by byl v zásadě správný, nebýt vysoce účelového a odborně nepodloženého přístupu MPO, kdy se v poslední novele vyhlášky ocitá likvidační  omezení pro fotovoltaické elektrárny nad 30 kWp v podobě požadavku na minimální účinnost článků 22 %. Již tímto opatřením skončí podpora fotovoltaiky nad 30 kWp.  Na druhou stranu nejsou stanoveny požadavky na spalování pevné biomasy, kde dochází k maření energie v kondenzačním režimu provozu velkých zdrojů.
3. Podle § 4 odst. (5): „Podpora se nevztahuje na výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny využívající energii slunečního záření, která je umístěna na půdě zemědělského půdního fondunebo na půdě lesního půdního fondu, a to i v případě dočasného odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu nebo lesního půdního fondu.“ Takové opatření povede k tlaku na trvalé vyjmutí pozemků ze ZPF (na LPF snad ani nikdo elektrárny neplánuje). Ruku v ruce se změnou územního plánu požadovanou dle stavebního zákona dojde takto paradoxně k většímu ohrožení zemědělské půdy, která už se po dožití FVE nemusí vrátit k zemědělským účelům. V důvodové zprávě k zákonu je navíc chybně zmíněna orná půda ZPF, zatímco paragrafové znění zmiňuje již veškerou půdu ZPF (tedy zejména včetně luk, pastvi, či dočasně neobhospodařované půdy).
4. V § 9 odst. (4) je definováno omezení režimu zelených bonusů pro výrobce elektřiny z OZE, jehož zdroj má instalovaný výkon vyšší než 1 MW nebo se jedná o větrnou elektrárnu nebo solární elektrárnu s výkonem nad 100 kW - může využít pouze hodinového zeleného bonusu. Protože nebyl předložen návrh prováděcího předpisu, nelze nyní říci, jak moc diskriminující toto ustanovení pro definované zdroje bude.
5. V každém případě však dalším bičem, který neumožní zodpovědně sestavit finanční plán investorům do zdrojů vyrábějící elektřinu z OZE a to všem bez výjimky je § 11 odst. (8): V případě dosažení záporné ceny elektřiny na denním trhu s elektřinou organizovaném operátorem trhu je výrobce elektřiny povinen tuto cenu uhradit povinně vykupujícímu, a to za dodané množství elektřiny v dané hodině.“
6. Na rozdíl od rušeného zákona č. 180/2005 Sb. v návrhu nového zákona nenacházíme překlenovací ustanovení pro zdroje, které budou v provozu v době vstupu nového zákona v platnost. Musí jim být garantována již stanovená cena se zohledněním indexu cen průmyslových výrobců nebo explicitní navýšení o 2 % při každoročním navyšování. Mělo by být doplněno nejspíše do § 12.
 
7. § 12 odst. (7) stanoví jako limitní výkupní cenu nebo výši zeleného bonusu na maximálně 6 000 Kč/MWh. Tato cena neumožní stanovenou patnáctiletou prostou návratnost investic (§12 odst. (1)) pro malé fotovoltaické systémy a neumožnila by ji ani pro geotermální kogeneraci, pokud by s tímto druhem obnovitelných zdrojů ovšem bylo počítáno v NAP OZE.
8. § 24 odst. (1) odebírá MŽP pravomoc stanovit vyhláškou druhy a parametry biomasy, bioplynu a biokapaliny a způsoby jejich využití pro výrobu elektřiny. U nového prováděcího předpisu stanovujícího kritéria udržitelnosti biokapalin a postupu výpočtu emisí skleníkových plynů při jejich používání také dává kompetence k jeho vydání ministerstvu průmyslu a obchodu. V obou případech jde o kriteria související s ochranou životního prostředí a tedy kompetenčně patřící pod MŽP.
9. U novely zákona o hospodaření energií (Část druhá návrhu zákona) je potřeba zmínit další odebrání kompetencí MŽP v § 5 odst. 2 a 3 zákona a to při zpracovávání a vyhodnocování Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných (nově i druhotných) zdrojů energie, které dosud dělalo MPO v dohodě s MŽP.
 
Edvard Sequens, 17. května 2010
 
Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů - Tabulka 1a
Odhad celkového příspěvku (instalovaný výkon, hrubá výroba elektřiny), jím ž podle očekávání přispěje každá technologie pro energii z obnovitelných zdrojů v [členský stát] k dosažení závazných cíl ů pro rok 2020 a orientační předběžný plán týkající se podílů energie z obnovitelných zdrojů při výrobě elektřiny v období 2010 – 2014

 
2005
2010
2011
2012
2013
2014
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
Vodní:
1 020
2 380
1 041
2 310
1 046
2 322
1 051
2 333
1 056
2 344
1 061
2 355
   < 1MW
123
343
144
775
149
787
154
798
159
809
164
820
   1MW – 10MW
154
728
154
475
154
475
154
475
154
475
154
475
   > 10MW
743
1 309
743
1 060
743
1 060
743
1 060
743
1 060
743
1 060
   Z čehož čerpadla
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Geotermální:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Solární:
1
0
1 650
578
1 660
1 685
1 665
1 693
1 670
1 698
1 675
1 703
   Fotovoltaická
1
0
1 650
578
1 660
1 685
1 665
1 693
1 670
1 698
1 675
1 703
   Koncentrovaná solární energie
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Příliv, vlny, oceán
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Větrná
22
21
243
454
293
558
343
663
393
767
443
871
   Pobřežní
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
   Příbřežní
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Biomasa:
-
721
-
1 845
-
2 362
-
3 011
-
3 518
-
3 830
   Pevná
560
1 306
1 718
2 261
2 668
2 905
   Bioplyn
36
161
120
540
140
644
160
750
180
850
190
925
   Biokapaliny (1)
0
0
-
0
-
0
-
0
-
0
-
0
Celkem
 
3 122
-
5 402
-
7 034
-
7 806
-
8 434
-
8 866
Z čehož při kombinované výrobě tepla a elektřiny
475
-
1 845
-
2 362
-
3 011
-
3 518
-
3 830
(1) Zohledněte pouze biokapaliny, které splňují kritéria udržitelnosti (viz čl. 5 odst. 1 poslední pododstavec směrnice 2009/28/ES).

Pozn. Pro větrnou energii a vodní energie je přiložen výpočet podle normalizačního pravidla

 
 
2010
2011
2012
2013
2014
Větrná
GWh
578
694
833
969
1 115
Vodní
GWh
2 370
2 429
2 448
2 456
2 492

 
Tabulka 10b
Odhad celkového příspěvku (instalovaný výkon, hrubá výroba elektřiny), jím ž podle očekávání přispěje každá technologie pro energii z obnovitelných zdrojů v [členský stát] k dosažení závazných cíl ů pro rok 2020 a orientační předběžný plán týkající se podíl ů energie z obnovitelných zdrojů při výrobě elektřiny v období 2015 –2020

 
2015
2016
2017
2018
2019
2020
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
MW
GWh
Vodní:
1 066
2 366
1 071
2 377
1 076
2 388
1 081
2 399
1 086
2 410
1 091
2 422
   < 1MW
169
831
174
842
179
853
184
864
189
875
194
887
   1MW – 10MW
154
475
154
475
154
475
154
475
154
475
154
475
   > 10MW
743
1 060
743
1 060
743
1 060
743
1 060
743
1 060
743
1 060
   Z čehož čerpadla
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Geotermální:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Solární:
1 680
1 708
1 685
1 713
1 690
1 718
1 690
1 721
1 695
1 724
1 695
1 726
   Fotovoltaická
1 680
1 708
1 685
1 713
1 690
1 718
1 690
1 721
1 695
1 724
1 695
1 726
   Koncentrovaná solární energie
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Příliv, vlny, oceán
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Větrná
493
975
543
1 079
593
1 183
643
1 288
693
1 392
743
1 496
   Pobřežní
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
   Příbřežní
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Biomasa:
-
4 027
-
4 095
-
4 213
-
4 269
-
4 325
-
4 381
  Pevná
3 065
3 108
3 200
3 231
3 262
3 294
   Bioplyn
195
963
200
988
205
1 013
210
1 038
215
1 063
220
1 088
   Biokapaliny (1)
-
0
-
0
-
0
-
0
-
0
-
0
Celkem
-
9 183
-
9 372
-
9 610
-
9 784
-
9 958
-
10 132
Z čehož při kombinované výrobě tepla a elektřiny
-
4 027
-
4 095
-
4 213
-
4 269
-
4 325
-
4 381
(1) Zohledněte pouze biokapaliny, které splňují kritéria udržitelnosti (viz čl. 5 odst. 1 poslední pododstavec směrnice 2009/28/ES).

Pozn. Pro větrnou energii a vodní energie je přiložen výpočet podle normalizačního pravidla

 
 
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Větrná
GWh
1 237
1 360
1 483
1 607
1 453
1 855
Vodní
GWh
2 550
2 601
2 640
2 664
2 657
2 730

 
 
 
Tabulka 2
Odhad celkového příspěvku (konečná spotřeba energie (5 )), jím ž podle očekávání přispěje každá technologie pro energii z obnovitelných zdroj ů v [členský stát] k dosažení závazných cíl ů pro rok 2020 a orientační předběžný plán týkající se podílů energie z obnovitelných zdroj ů při vytápění a chlazení v období 2010 –2020 (ktoe)

 
2005
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Geotermální (kromě geotermálního tepla o nízké teplotě vyráběného v tepelných čerpadlech)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Solární
2
7
8
9
11
13
15
16
18
19
21
22
Biomasa:
1 374
1 774
1 898
2 006
2 094
2 152
2 249
2 321
2 398
2 445
2 489
2 522
   Pevná
1 351
1 709
1 814
1 908
1 983
2 032
2 124
2 192
2 266
2 310
2 351
2 380
   Bioplyn
23
65
84
98
111
121
126
129
132
135
139
142
   Biokapaliny (1)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Energie z obnovitelných zdrojů z tepelných čerpadel:
- z čehož aerotermální
- z čehož geotermální
z čehož hydrotermální
29
45
52
60
67
74
82
89
96
104
111
118
Celkem
1 405
1 825
1 958
2 075
2 172
2 240
2 346
2 426
2 513
2 568
2 621
2 662
Z čehož ústřední vytápění (2)
55
132
174
236
275
299
303
320
347
348
350
352
Z čehož biomasa v domácnostech (3)
886
1 099
1 117
1 135
1 154
1 173
1 223
1 268
1 311
1 348
1 382
1 405
(1) Zohledněte pouze biokapaliny, které splňují kritéria udržitelnosti (viz čl. 5 odst. 1 poslední pododstavec směrnice 2009/28/ES).
(2) Ústřední vytápění a/nebo chlazení z celkové spotřeby energie z obnovitelných zdrojů při vytápění a chlazení (OZE-ÚV).
(3) Z celkové spotřeby energie z obnovitelných zdrojů při vytápění a chlazení.